ماینکرفت (Minecraft) بازیای که با گرافیک ساده و مکعبی خود توانسته است که در فروش و محبوبیت جزو پیشتازان باشد. این بازی مثل هر بازی دیگری یک شبه به این جایگاه نرسیده است. این بازی یک داستان پر فراز و نشیب داشته که نشان میدهد که چگونه یک نفر با ساخت یک بازی با گرافیک ساده و مکعبی میتواند کاربران زیادی را به خود جذب کند. در این مطلب به روند پیشرفت این بازی و چگونگی خرید این بازی توسط مایکروسافت و تبدیل شدن آن به یکی از پردرآمدترین بازیهای جهان میپردازیم.
توضیحات کوتاهی دربارهی ماینکرفت

ماینکرفت یک بازی ویدیویی در سبک سندباکس و جهانباز است. این بازی برای پلتفرمهای متفاوتی در دسترس است و قابل بازی کردن است. زبان برنامهنویسی اصلی این بازی جاوا بوده است. بازی هم اکنون در دو نسخهی جاوا و بدراک وجود داره و میشه در اون هم به صورت آنلاین و هم به صورت آفلاین بازی کرد. البته باید بدانید برای آنلاین بازی کردن حتما نیاز به دسترسی به سرور دارید. ما قبلا مطلبی در رابطه با شلوغترین سرورهای ماینکرفت ایرانی منتشر کردهایم.
شروعی کوچک با یک ایده ساده

هم اکنون که ماینکرفت به چنین رتبهای در بین بازیکنان رسیده است، بیش از 100 برنامهنویس دارد. ولی باید بدانید در ابتدا تنها یک نفر این بازی را ساخت و توسعه داد. این شخص نیز کسی نبود جزء مارکوس پرسون که به ناچ معروف بوده. همینطور که میشه پیشبینی کرد این آقا برنامهنویس و مهندس بازی بوده. آقای ناچ اهل سوئده و ماینکرفت را در سال 2009 میلادی در هنگامی که در شرکت Mojang AB کار میکرد ساخت و منتشر کرد. این شرکت نامش به Mojang Studios تغییر کرد. در ابتدا بازی تنها دارای چند ویژگی ساده بود ولی همین ویژگیهای ساده توجه بازیکنان و گیمرها را به سمت خود جمع کرد. همین توجه گیمرها موجب شد تا ناچ عزیز به توسعهی جدی ماینکرفت ادامه دهد.
رشد سریع و گسترش جامعه بازیکنان
در سال 2010 ماینکرفت ابتدا به مرحلهی آلفا (Alpha) و سپس بتا (Beta) رسید. طی همین فرآیند ماینکرفت روز به روز کاملتر و کاملتر میشد. اینها همه موجب شد که جامعه بازیکنان شروع به ساخت سرورهای اختصاصی و نقشههای خلاقانه بکنند و حتی مدهایی (Mods) بسازند. اینها همه موجب شد که بازیکنان همیشه چیزی جدید برای بازی کردن داشته باشند و از این بازی ساده خسته نشوند.
انتشار کامل و انفجار محبوبیت
اما انتشار کامل ماینکرفت در سال 2011 رخ داده که توسط ینس برگنستن بوده. بعد از این اتفاق ماینکرافت علاوه بر موبایل، رایانه و کنسول، چندین سیستم عامل دیگر را هم پشتیبانی کرد. در همین زمان، استریمرها و یوتیوبرها شروع به تولید محتوای گسترده از ماینکرفت کردند. ویدیوهای بقا، آموزشها، ساخت سازههای عظیم و ماجراجوییهای گروهی در یوتیوب به شدت دیده شد و باعث شد میلیونها نفر با این بازی آشنا شوند. همه اینها موجب شد که محبوبیت بازی سر به فلک بکشد و در بین بازیهای محبوب قرار بگیرد.
چگونه ماینکرفت به دست مایکروسافت افتاد؟
همانطور که عقبتر گفته بودم ماینکرفت در واقع توسط شرکت موجانگ استودیوز ساخته شده و توسعه داده شده. در واقع مایکروسافت، ماینکرفت را نخرید بلکه موجانگ استودیوز را خرید. مایکروسافت قیمت خرید موجانگ را 2.5 میلیارد دلار و خوردهای اعلام کرده که خیلی هم پوله کمیه. اما این تنها پول نبود که به کمک بازی ماینکرفت آمد بلکه اینکه یک اولین باری بود که یک شرکت بزرگ پشت بازی قرار گرفت و همین بود که بر محبوبیت بازی افزود و ماینکرفت را به ماینکرفتی که الان من و شما بازی میکنیم تبدیل کرده است.

دلایل محبوبیت ماینکرفت در بین بازیکنان چیست؟
همانطور که پیش از این گفتم گرافیک سادهی آن و همچنین سادگی گیمپلی آن موجب این محبوبیت شدهاند. این را هم باید از پیش به شما میگفتم که درواقع یکی از دلایل این گرافیک ساده کمبود منابع موجانگ بوده که این خیلی به نفع آنها بود. دلیل دیگر هم آزادی کامل در خلاقیت است. یعنی اینکه بازی شما را به اینکه یک داستان را پیش ببرید اجبار نمیکند. شما آزادانه می تواند خانه تماما شیشهای بسازید و یا اینکه از هندوانه خانه بسازید. حالتهای مختلف بازی هم دست شما را برای انتخاب باز گذاشته است. مودهایی از جمله بقا (Survival)، خلاقانه (Creative)، Hardcore و ادونچر (Adventure). از دلایل دیگر هم میتواند به قابلیت شخصی سازی بالا و اجتماع کاربران اشاره کرد. این دلایل بسیار بیش از چیزی هستند که من بخواهم همهی آنها را در یک مطلب بگنجانم و خود این دلایل خود نیاز به یک مطلب جداگانه دارند.
آمارهای فروش و دانلود ماینکرفت در جهان
طبق آمار اعلام شده از طرف ویکیپدیا این بازی تا کنون حدود 350 میلیون نسخه فروش داشته است. بله تعجب کردهاید؟! این بازی رایگان نیست. شما درواقع باید آن را بخرید ولی شما راحت مثل پنیر اون رو از سایت دانلود میکنید و بعد مفتکی با اون بازی میکنید.
جمعبندی
ماینکرفت با یک ایده کوچک آغاز شد، اما با تکیه بر آزادی خلاقیت، حمایت جامعه، و بهروزرسانیهای مداوم، به فرهنگی جهانی تبدیل شد. بازی ماینکرفت یا عامیانهترش ماینکرافت نشان داد که برای موفقیت، همیشه نیاز به گرافیک و کیفیت خفن یا داستان پیچیده نیست؛ گاهی یک جهان ساده و بیانتها کافی است تا قلب میلیونها نفر را تسخیر کند.